Valtra Q305 – Kas olen liiga teinud? 

Eellugu

Pean kohe tunnistama, et kuuldes traktorimargist Valtra, siis esimese asjana tuleb mulle meelde, “A, see on ju Soome Belarus”. Kohutavalt ülekohtune kindlasti, aga inimesed on juba sellised subjektiivsed olevused, et mõni käibele läinud fraas elab oma elu olenemata selle õigsusest.

Seega tuli mulle väga toreda üllatusena kõne Taurest, kes olid valmis andma mulle ühe 300+ jõulise Valtra proovida, eriti kuna sellised kompaktsed, aga suurema võimsusega traktorid on mulle viimasel ajal huvi pakkunud.  

Traktor võiks vedada 6m tüükultivaatorit, aga mitte nägema välja tobe, vedades 12 tonnist haagist. Sellised Q-d, HD-d, Optumid jne annavad kindluse, et sa näed täiesti mõistlik välja 😊. 

Valtra kuulub AGCO korporatsiooni, mis toodab samuti Fendte ja Massey Fergussone, seega mingist Soome russist pole siin arvatavasti lõhnagi, kuna jagatakse sõlmi ka kontsernikaaslastega.  

Esmamulje 

Mu naaberettevõte kasutab Valtraid juba mitmeid aastaid ja ma olin neid kaugelt näinud, seega polnud mulle välimus väga suureks uudiseks, aga tuleb tunnistada, et näeb täitsa hea välja. Minu enda maitse järgi võiks need kroomi-aktsendid esiotsas olemata olla, selline “shadowline” koos tumeda värviga oleks rohkem meele järgi. 

Trepi laiusega ja astmete toekusega pole kokku hoitud, sinna mahub mitu põlluharijat korraga ära, mitte, et see vajalik oleks, aga annab aimu, et sellega on kõik korras. Ka trepi kalle on väga mõistlik, mis võimaldab kabiinist kõht ees vabalt välja sammuda ilma, et oleks kartust näoli mudas lõpetada. 

Kabiin – see on suurem kui minu T7.270 NH-l, aga ma ootasin pisut suuremat avarust. Ma ei tundnud end otseselt ahistatuna, kuid ei saa öelda, et üleliia ruumi oleks olnud. Lisaks peab harjuma, et vasaku posti-õhuvõtuava taha võib rahvaauto RAM ära kaduda, tuleb pisut ikka edasi tagasi kiigata. Ja uks vajab päris asjalikku jõudu, et see kinni saada, rohkem kui oleks optimaalne. 

Aga väljavaade üle langeva mootorikatte? 5+ 

Katsetan GPSi, traktori ja pritsi koostööd

Must lagi mulle alguses ei meeldinud, aga tegelikult traktorit kasutades tundus päris praktiline määrdumise seisukohast. Andis natuke sellist “nelja rõnga” ja “propellerimärgiga” autode musta lae feelingut, mida kõik algajad rullnokad tunda tahaksid 😀. Kabiini plastid võiksid olla parema kvaliteediga, aga mingeid naginaid ei täheldanud. Üldiselt, hoolimata materjalide väljanägemisest, tundus, et kokku on üsna viisakalt pandud. 

270 kraadi tegev klaasipuhastaja – hallelujaa! 

Rool – väike, kardi moodi juhtimisvahend tundus mulle pisut harjumatu ja põgusa paarikümne tunnise tutvumise jooksul ei jõudnud ma seisukohale, kas see meeldib mulle või mitte. Aga meeldis võimalus rooli ülekande kiirust muuta, väga mugav on poole roolipöördega rattad täiesti välja pöörata tehnoraja lõpus. 

Külmkapp – 1,5l veepudel ja 0,5l energiajook mahtusid ära, testitud. 

Sõit 

Olles harjunud CNH vaikusega, siis saan kinnitada, et Valtra ei jäänud konkurentidest kuidagi maha – hüdraulika müra puudumise tõttu ja vaid kabiini kostuva mootori podinaga pisut isegi ületas neid. 

Meie põgusa tutvumise jooksul ma juhtkäepidemega sõbraks kahjuks ei saanud, mitte, et ma ei oleks tema funktsioone kasutada osanud, vaid kandiline disain ei tundunud piisavalt ergonoomiline. Minu kätte väga hästi ei tahtnud istuda…  

Samas kogu muu loogika sai mulle üsna kiirelt selgeks. Pritsi taha ühendades jagas traktor kohe ära, et mis värk on ning funktsioonid said ka samuti joystickule ilma suurema vaevata selgeks õpetatud. Natuke GPSi menüüdes surfates sai ka selle osa traktorist üsna hõlpsa vaevaga tööks valmis sättida. 

Kliimaseadme puhul ei olnud ventilatsiooniavadega kokku hoitud ja neid oli kamaluga kabiini jagatud. Kuna ma 30 soojakraadiga tööd ei teinud, siis ma ei tea, kuidas jahutusega päriselt lood on, küll aga ei täheldanud sellist probleemi, et mul oleks liiga külm ning ühe kraadi temperatuuri tõstes oleks liiga palav. 

Tippkiiruse võtab traktor sisse 1500-l pöördel minutis, kuigi väike kalibreering kuluks sinna ka ära. Traktori näidik näitas 53kmh ja GPS 49kmh. Sellega võib mõnele konkurendile jalgu jääda 😀. Aga ilmselt on see arvutiga lihtsalt korda tehtav.  

Töö 

Minu jaoks oli ülioluline see, kuidas traktor pritsiga hakkama saab. Testiperioodil vedas traktor Horsch Leeb 5LT-d. Pritsiga teen ma enamuse töötunde, mistõttu igasuguse ostuplaani rikuks ära tõsiasi, kui mulle ei sobi, kuidas traktor taimekaitsetöödel toimetab. 

Number 1 kriteerium on mugavus. Hoolimata sellest, et pidin pumpama tagumised 650/65/R42 rehvid 2BARini (710 laiusega rehv sama koormuse juures oleks vaid 1BAR), et oleks rehvides õige rõhk teel tippkiiruse ja täislastis pritsiga sõiduks, jäi traktor ikkagi üsna mugavaks. Loomulikult madalam rõhk parandaks asja oluliselt, aga sõidumugavuse osaga traktorist jäin ma küll rahule. Teaks vaid, kuidas ta varustatuna suuremate rehvidega tüükultivaatoriga hakkama saaks ning kui mugav pritsiga töö siis oleks?! 

Samuti andis 200l/min hüdropump oma osa, et ma saan sõita võimalikult optimaalsete pööretega ilma, et samal ajal pritsi poomi kiireks tõstmiseks ja pööramiseks ei jääks õli puudu. Mu oma traktoril ikka vahel juhtub, et kui ei hoia ca 1500 pöörde peal mootorit, siis kipub poomi ots pöördel maha käima või jääb silla pööramine laisaks.  

Pilt tehtud hommikul kell 5, olen teinud kogu öö tööd ja olen rahul

Tiksusin peaaegu tühikäigul ja tänu sellele ka kulus kütust vähem, 25-30% vähem kui sama pinna töötlemiseks minu enda traktoriga. Natuke muidugi tekitab muret, kas Valtra 430L kütusepaak väikseks ei jää terve päev rasket tööd tehes? Konkurendid pakuvad 600L+ paaki ja minu laiali põldude juures oleks tore, kui ei peaks vahepeal kütust juurde tooma. Aga vähemalt sellise lihtsama töö juures tundus, et on ökonoomne küll. 

Mootori ja astmevaba käigukasti töö oli sujuv ja igatahes tundus kokkumäng väga naturaalne, vähemalt minu kogemuse järgi puudusid mingisugused järsud aeglustused või mõttepausid. Eriti hea asi tundus olevat mootoripidurdus, mida sai viies astmes reguleerida. Natuke harjutamist ning jalgpidurit pole vaja enam kasutadagi.  

Nurisema pean aga 5-postilise kabiini pärast, nimelt jääb pritsi poomi ots täpselt ukseposti taha, seega peab selle nägemiseks ümber posti kõõritama. Võite nüüd mind lumehelbekeseks pidada, aga inimene on täpselt nii mugav kui ta on harjunud olema. Olen ise veetnud palju CNH neljapostilistega, mistõttu tundus see üks post liiast. 

Ja istmepadi on minu maitse jaoks pisut liiga jäik, helisüsteem selles hinnaklassis pigem kehv ja töötulede valgust vähevõitu. Õnneks ma kujutan ette, et Valtra Unlimited Studio on valmis kõik need vead parandama?! 

Kokkuvõte

Kas ma hakkan nüüd kohe Valtrat ostma? Ütlen ausalt, et 5 aastane garantii ja hind on üsna ahvatlevad, aga oleks vaid kabiin suurem/moodsam. See võib olla puhtalt minu isiklik probleem ja ei tähenda, et seda ei peaks oma silmaga üle kaema, aga muus osas pole mul etteheiteid! Kui vastupidavus ning teenindus on tasemel, siis tänasel päeval väga mõistliku garantiiga ning igati okei traktor on igatahes kaalumist väärt.  

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga